Pályaorientációs nap 2023. október 9.

2023. október 9-én pályaorientációs napot tartottunk iskolánkban.

Alsós programok

A legkisebbek a tűzoltóságra látogattak el. Nagy izgalommal várták ezt a napot. Megnézhették a gyerekek az irányítóközpontot, ahova befutnak a segélyhívások. Megmutatta a tűzoltó parancsnok egy próbariadó indításával, hogy mi történik a riasztás alkalmával, és a gyerekek beszállhattak a tűzoltóautóba is, még a sisakot is felvehették. Megmutatták nekik azt is, hogy milyen gyorsan öltöznek be egy riasztáskor, és mit vesznek magukra, ha egy tűzoltáshoz riasztják őket. Az emelőkosaras tűzoltó autót is megcsodálhatták. Nagyon tetszett az elsősöknek a program.

Több osztály vendéget, vendégeket hívott erre a napra. A 2. b osztályban Ádám Kata újságíró mesélt a gyerekeknek hivatásáról.

A 3. t osztályban a szülők tartottak előadásokat, bemutatókat. Tóth-Czere Péter digitális tartalomkészítő a mesterséges intelligenciáról, podcastokról, Stencinger Norbert kutató tanár, történész helytörténeti kutatásairól mesélt a gyerekeknek. Jordáki-Vaszula Bernadett kozmetikus, valamint Bálint-Virlics Tímea pedikűrös pedig a lányokat avatta be az arcápolás, kézhigiénia fortélyaiba.

A 4. t osztályban is szülők vállalták, hogy megismertetik a gyerekeket a vészhelyzet felismerésével, a szükséges tennivalókkal vészhelyzet esetén, és az elsősegélynyújtás alapjaival. Dóczi Ágnes és Baranyai Tímea az egészségügyben dolgoznak. Hoztak a gyerekeknek röntgenfelvételeket, megismertették őket a vérzések fajtáival, majd azok szakszerű ellátásával is. A gyerekek többféle kötözési módot gyakorolhattak egymáson. Stabil oldalfekvésbe helyezték egymást, majd eljátszották, hogy hogyan hívnának mentőt, mi a tennivaló végtagsérülés és agyrázkódás esetén. Végül az újraélesztést gyakorolhatták az iskolai Ambu babán.

A többi osztályban a tanítók szerveztek változatos programokat a gyerekeknek.

A 2.a osztályban megnézték az „A part alatt… c diafilmet, különböző szakmákat rejtő találós kérdéseket fejtettek meg. Foglalkozásokat játszottak el, melyeket a társaiknak kellett kitalálni. Worwall-szókeresőt játszottak, és végül sok dalt hallgattak és énekeltek különböző foglalkozásokról.

A 2.t osztályban egy etikaórai feladat alapozta meg a pályaorientációs napot, ugyanis a gyerekek úgy képzelték, hogyha felnőttek lesznek, akkor egész nap csak játszani fognak. Ezért tanítójukkal a munka és a pénz összefüggéséről és szükségességéről beszélgettek. Megbeszélték, hogy mi mindenhez van szükségük pénzre, majd le is rajzolták az elhangzottakat.

A 3.a osztályban a "Mesterségem címere" című miniprojektet valósították meg.

Megnéztek néhány epizódot a "Mekk Elek, az ezermester" című meséből. A foglalkozásokat kigyűjtötték. Majd 4-5 fős csoportokban rajzot készítettek a gyerekek a foglalkozásokhoz, majd rövid ismertetőt is írtak azokról egy másik kártyára. Ezeket a rajzokat és kártyákat társasjátékként próbálta ki minden csoport a Bee-bot robotméhecske használatával.

A gyerekek sok új ismerettel gazdagodtak, több foglalkozás mesterfogásait ismerhették meg és gyakorolhatták ezen a napon.

Az alsó tagozat tanítói

Felsős programok

Voltak osztályok, akik az interneten található bemutató anyagok, szakmák feldolgozásával foglalkoztak.

Foglalkozásbemutató filmek:

https://palyaorientacio.munka.hu/altalanos/film

http://szakemberleszek.hu/diakok/van-mibol-valogatni/szakmabemutato-videok/ 

https://tudasbazis.sulinet.hu/hu/szakkepzes/gepeszet/palyaorientacio/szakmai-orientacio

A legnépszerűbb szakmák: https://www.youtube.com/watch?v=AGfJ_wX5jcg

Más osztályok kérdőíveket is kitöltöttek, hogy az osztályfőnök felmérhesse, milyen érdeklődésűek.

Pályaorientációs kérdőívek:

http://eletpalya.munka.hu/kerdoivek

http://eletpalya.munka.hu/palyaerettseg-altalanos-iskolas

https://tanuljtovabb.hu/milyen-szakma-illik-hozzad/

https://tovabbtanulas.blog.hu/2013/06/05/palyavalasztasi_tesztek_miben_vagy_a_legjobb_i

https://palyaorientacio.nive.hu/kerdoiv-altalanos-iskola

A 8. évfolyam tanulóinak Ivánkovitsné Nagy Mónika igh. tartott tájékoztatót a középiskolai beiskolázásról.

Középiskolák listája: http://www.iskolaklistaja.eu/tipus/kozepiskola/   

Továbbtanulási tájékoztató:

https://www.oktatas.hu/kozneveles/kozepfoku_felveteli_eljaras/kozepfoku_felveteli_eljaras_informacioi

Az 5.t osztályban a tanulók az iskolában dolgozók tevékenységével ismerkedtek meg. Beszélgettek arról is, hogy bizonyos szakmákhoz milyen végzettségre van szükség, illetve arról is, hogy a sportolók is „dolgozók”, s hogy ennek milyen kritériumai vannak, mik az előnyei és mik a veszélyei.

A 7.t osztály étteremben járt, a vendéglátóipari szakmákkal ismerkedett. Pincérek, szakácsok, vezető munkáját mutatták be nekik, amit az egyik édesapa szervezett meg a saját éttermében.

A 8.a osztályban a tanév elején már felmérte az osztályfőnök, hogy milyen szakmák érdeklik a gyerekeket, és a pályaorientációs nap után osztályfőnöki órákon folytatják is ezt, rövid filmeket néznek az egyes foglalkozásokról.

A 8.t osztály a középiskolai tájékoztató után szintén az egyes foglalkozásokkal ismerkedett. Azokkal a foglalkozásokkal, amiket választani szeretnének: orvos, pszichológus, óvópedagógus, edző, ápolónő, autószerelő, karosszérialakatos, hentes, építészmérnök, fodrász, hivatásos katona.

A 6.a osztály programja is változatosra sikerült: szakmák gyűjtése, csoportosítása: szellemi, fizikai, oktatás, egészségügy, szolgáltatás, rendvédelem stb.; Milyen végzettséget igényelnek az egyes foglalkozások? Iskolarendszerünk szerkezetét is megbeszélték: alap-, közép-, felsőfokú iskolák, valamint hogy milyen feltételekkel lehet az egyes iskolákba járni (alkalmasság); meghívták vendégként az iskolaőrt, aki mesélt nekik a munkájáról, sőt a gyerekek rögtönzött "alkalmassági vizsgát" is tehettek: fekvőtámasz, felülés stb.

A 6.t az Érdi SZC Kós Károly Technikumban járt, mert az egyik édesanya ott dolgozik, és meg tudta ezt a látogatást szervezni. Két helyet láttak, a főzőkonyhát, és egy másik teremben a pincérek oktatása folyt. Mindkét tanár úr elmondta, hogy aki cukrásznak, pincérnek, szakácsnak jelentkezik a Kósba, az első évben mindhárom szakmát tanulja és csinálja, hogy rájöjjön, melyik a neki való.  Kb. 1 év alatt eldől, ki alkalmas szakácsnak, ki pincérnek. Második évtől un. duális képzésre járnak a tanulók, ahol kéthetes ciklusok vannak. a 10 napból 3 napon elméletet tanulnak, 7 napon keresztül pedig egy általuk választott étteremben/cukrászdában vannak gyakorlaton, ahol fizetést is kapnak. Így 3 év után a diákok gyakran arra a helyre mennek vissza, ahol gyakorlaton voltak, megszerették, megismerték őket. Arra is rájönnek ezalatt a két év alatt a gyerekek, hogy biztosan ezt szeretnék-e életük végéig csinálni. Aki úgy dönt, hogy érettségizni szeretne, az megteheti akkor is, ha eredetileg a 3 éves képzésre vették föl. Az épület nagyon szép, az egyik tetőtere kertészetnek van berendezve. Már a jövő évi pályaorientációs napot is elkezdték szervezni, amikor több szakmát is megnéznek a technikumban.

Összességében eredményesen zárult a nap, életkori sajátosságainak megfelelően az osztályfőnökök vezetésével minden osztály betekinthetett a munka világába.

B. Niczinger Éva mkv.